Add New Feed
X
RSS URL    
Please insert a full address, for example: http://www.yourrsswebsite.com/rssfeed
FREE Passwords manager Click here
Want to be informed when this page is updated? Enter email here   Notify me       
X
Please note that content update alert service is much better then adding a page to favorites.

Once this page content is updated you'll receive an e-mail with a link to this page

Please enter email here
      
No thanks, continue to add to Favorites
Akak dibalik pintu
Add To Favorite

239835

Sham Kamikaze hari ini tampil menerusi laman Facebooknya untuk menjawab pertuduhan tersebut. Namun menerusi kenyataan yang diberikan, Sham tidak menafikan atau mengiyakan tuduhan bekas isterinya itu.
sham kamikaze
Tulis Sham Kamikaze:-
Assalamu’alaikum wbt.
Apa yang berlaku di antara saya dan bekas isteri saya sudah menjadi sejarah hidup saya. Dan jika pihak beliau masih tidak berpuas hati, maka itu adalah hak beliau untuk menuduh saya dengan pelbagai cerita bagi meraih simpati orang ramai untuk kepentingan peribadi.
Adapun perceraian telah difailkan di mahkamah 2 tahun yang lalu dan saya tidak nampak apa jua alasan untuk menjaja kisah rumahtangga, apatah lagi jika kenyataan media tersebut bermotifkan dendam dan memalukan saya di khalayak ramai. Sebagaimana diketahui umum, saya tidak pernah walau sekalipun membuat apa-apa kenyataan berhubung beliau, apatah lagi mengaitkan beliau dalam apa jua keadaan sebagaimana didakwa.
Saya tidak perlu untuk menjawab kepada sesiapa pun tentang perkara ini kerana saya dan beliau tidak mempunyai apa-apa ikatan lagi.
Saya doakan agar beliau terus tabah mengharungi hidup beliau dengan segala cara untuk bahagia Insya Allah.
Barakallahu fikum.
sham kamikaze
Langkah berdiam diri ini diambil oleh Sham untuk tidak mengeruhkan lagi keadaan. Benar atau tidak tuduhan bekas isterinya, hanya Sham sahaja yang tahu. Ingatlah keikhlasan dalam beribadah amat penting. Jangan buat kerana mengharapkan pujaan dan redha orang lain. Buatlah kerana Allah.

.



KUALA LUMPUR: “Karpal! Karpal! Karpal!”

Biarpun lautan manusia melaung-laungkan nama tokoh yang meninggal dunia itu, keluarga mendiang terus berdoa di krematorium Batu Gantung. Ini adalah selamat jalan yang terakhir, penghujung perjalanan ikon Malaysia yang dihormati.

Seorang lelaki berhenti sejenak melihat suasana di sekitar krematorium itu sebelum berjalan tergesa-gesa menyambung kerjanya pada petang Ahad yang terik itu.

Hanya beberapa ketika sebelumnya, lelaki itu, Ang Leik Hong menyempurnakan tugas pentingnya: dialah orangnya yang bertanggungjawab menyempurnakan pembakaran mayat mendiang Karpal Singh.

"Adakah saya kenal dia? Sudah tentu saya kenal. Dia orang yang sangat baik. Sangat tegas. Dia menjaga keadilan," kata lelaki itu.

Ang agak pemalu dan wajahnya nampak muda remaja. Umurnya 33 tahun. Dia memakai kemeja T dengankolar warna biru muda yang merupakan seragam tempat kerjanya.

Dia terus bercerita sambil berjalan. Peluh nampak memercik pada mukanya tatkala dia mengangkat beberapa beg plastik hitam yang mengandungi peralatan penting untuk satu lagi upacara pembakaran mayat. "Maaf, saya tidak dapat nak bercakap lama. Ada keluarga lain yang perlu saya uruskan," katanya.

Tetapi dia terus bercerita tentang pekerjaan yang telah dia lakukan sejak tiga tahun lalu betapa hanya ada empat orang saja di pusat pembakaran itu yang dianggap 'layak' untuk mengendalikan mesin pembakar mayat.

Petugas mesin itu perlu memastikan suhu ditetapkan dengan tepat dan semua telah teratur sebelum keranda ditolak masuk ke dalam mesin itu. Pembakaran mayat biasanya mengambil masa dua hingga tiga jam untuk sempurna.

“Kita perlu tahu suhu yang diperlukan. Kita tekan butang mesin, masukkan kata kunci dan pembakaran pun bermula," katanya yang sebelum ini bekerja sebagai juruteknik percetakan. Katanya lagi, seseorang perlu menjalani latihan selama tiga bulan dan hanya sekiranya seseorang itu dirasakan 'okay' barulah dia dibenarkan untuk mengendalikan pembakaran mayat.

Ang bercerita bagaimana bukan sepatutnya dia yang mengendalikan pembakaran mayat mendiang Karpal.  Petugas yang sepatutnya yang beliau anggap sebagai 'sifu' jatuh sakit dan tugas itu diserahkan kepadanya dan dia menerimanya dengan bangga.

"Dia menghabiskan hayatnya berkhidmat kepada rakyat. Saya bangga melakukan tugas ini dengan sedikit kekuatan yang ada untuk berkhidmat kepada orang sepertinya.

"Dia cukup berjaya. Sayang, dia sudah tiada," kata Ang. Dia mengaku dia sudah mengendalikan pembakaran banyak mayat bergelar Datuk dan merupakan CEO tetapi "tidak ada yang sehebat Karpal".

Rakan Ang, yang hanya mahu dikenali sebagai Lim, mengaku pusat pembakaran mayat itu tidak pernah menyaksikan pengebumian yang sebesar itu: dengan banyaknya kalungan bunga dan hadirin yang ramai. Katanya, ia lebih besar berbanding upacara ke atas seorang lagi pemimpin utama Pulau Pinang, mendiang Tun Dr. Lim Chong Eu.

"Saya tidak pernah berjumpa dengannya (Karpal) tetapi saya kenal dia. Dia berjuang untuk orang kecil, berjuang untuk keadilan. Semua orang tahu. Dia hero Malaysia," kata Lim, yang bertugas di kaunter pendaftaran.

"Saya dapat rasakan kesedihan. Orang bersedih," katanya.

Ditanya kenapa dia berkata begitu, dia menjawab: "Tentulah sedih. Kita tidak tahu apakah akan ada lagi orang sepertinya. Susah."

"Saya harap dia dilahirkan semula," katanya.

Lim mengaku hanya mengenali Karpal daripada cerita-cerita yang didengarnya biarpun dia tinggal di Jelutong dan Gelugor — kawasan yang diwakili oleh Karpal sebagai wakil rakyat. Menurut Lim, mendiang seorang yang sangat bijaksana.

"Makcik saya pernah bercerita tentangnya. Katanya, dia pernah berkata 'tak ada duit, tak boleh bincang' kepada mereka yang mahukan nasihat percuma mengenai undang-undang. Betul. Tetapi jangan salah anggap. Ada makna daripada kata-katanya itu. Dia peguam bicara. Dia tahu apa yang dia buat. Saya percaya dia seorang yang boleh berterus-terang," kata Lim.

"Saya pernah melihatnya dari jauh, hanya sekali. Dia melambaikan tangan. Inilah kali pertama saya melihatnya dengan dekat, di rumah bakar mayat ini. Tetapi dia sudah tiada," tambahnya.

Karpal sepatutnya menyambut hari jadi yang ke 74 pada 28 Jun ini.

Mendiang dan pembantu peribadinya, Michael Cornelius Selvam Vellu, 39, terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya pada awal pagi Khamis lepas.

Hari ini, ahli keluarganya mengambil abu mayat mendiang untuk ditaburkan di laut.




Memang sedikit terkejut bila membaca apa yang dibongkar oleh bekas isteri Sham Kamikaze...

Bab yang paling menarik didedahkan oleh bekas isteri beliau ialah..
Kami bergaduh lagi gara-gara perempuan. Hancur hati saya dan saya balik ke kampun. Saya pulang semula ke Kuala Lumpur selepas 2 minggu dan terkejut melihat dirinya berjubah serta berkopiah. Tetapi saya tidak rasa apa-apa.
Apabila orang memuji konon dia dia sudah berhijrah, dia rasa dirinya mulia. Sham jadi lupa diri apabila orang sekeliling mengagungkan dirinya. Dia bangga apabila disanjung, tetapi sebenarnya dia belum berubah sepenuhnya. Saya menegur sikap hipokritnya itu dan kami bergaduh lagi. Selepas pulang umrah, saya sudah berubah dan berhijrah lebih awal daripadanya.
Bayangkan sebelum subuh, jam sudah berbunyi dan dia bangun tidur lalu terus menghadap komputer. Ayatnya di komputer “jom solat” tetapi sebenarnya dia tidak bersolat dan tidur semula. Ia berlaku banyak kali dan saya muka dengan perkataan “jom solatnya” itu.
                                         sham kamikaze
Wow. Tak sangka bukan? Kalau anda sering mengikuti akaun sosial Sham Kamikaze, memang Sham sering mengajak pengikutnya ke arah kebaikan. Selalu orang solat berjemaah dan sebagainya. Namun kalau mengikutkan apa yang dikatakan oleh bekas isterinya, itu hanyalah omong kosong. Malah Farazila telah membuat laporan polis untuk langkah keselamatan terhadap gambar dan rakan video yang dilakukan oleh bekas suaminya itu. Tambah Farazila lagi:-
Siang malam dia kerap menghadap komputer. Itu saya boleh tahan lagi, tetapi apabila dia memuat naik gambar berlaga pipi dengan wanita lain dalam FB, apa perasaan saya? Apabila orang bertanya, saya tiada jawapan. Malu pun ada! Apabila bergaduh, dia mula tidak balik rumah berhari-hari. Kadang-kadang balik rumah hanya salin baju sahaja.
Dalam satu insiden saya tidak akan lupa sampai mati, dia pernah tinggalkan saya di tepi lebih raya ketika pulang ke kampung di Batu Pahat kerana bergaduh pasal FB. Dia libas tangan dan cincin dipakainya terkena mata saya. Sampai kini dalam mata saya kelihatan berdarah. Mujur saya ada telefon bibit. Dengan mata berair kena libas dan hujan pula, saya terpaksa berteduh bawah terowong.
Saya hubungi ibu untuk beritahu apa yang berlaku. Ibu pulang menghubungi Sham, suruh dia ambil saya di tepi lebuh raya. Bayangkan dari waktu Asar saya ditinggalkan, dia hanya datang ambil saya dalam jam 10 malam. Saya sembunyi dalam terowong yang sekelilingnya penuh dengan jarum penagih dadah. Saya memang takut kerana tempat itu sunyi tetapi saya tiada pilihan dan berserah kepada Allah.
Saya pujuk hati mungkin saya bersalah dan mencari Sham di Studio, tetapi tidak nampak keretanya. Esoknya saya cari lagi di studio dan berjumpa seorang kakitangannya. Selepas mengetahui Sham ada di ruang atas studio, saya sediakan minuman untuknya dan ketika mahu menghantarnyaa, kakitangan berkenaan seakan menghalang saya. Kebetulan Sham mahu turun ke bawah dan dia yang terkejut melihat saya, lari lintang pukang naik atas semula.
Seminggu selepas itu, kakitangan itu berterus terang kepada saya memakluman ada seorang wanita ketika itu bersama Sham. Wanita itu didakwa masih bersuami dan mempunyai dua anak. Kami bergaduh besar dan saya terus balik ke kampung. Dia cerita kepada orang saya ingkar dan keluar rumah tanpa izizn. Seingat saya, jika keluar rumahpun hanya ke rumah mentua ata balik kampung saja.
Ini adalah satu pendedahan yang amat mengejutkan. Tak sangka sungguh. Terkejut sangat-sangat dibuatnya. Kesian pun ada jugak dekat bekas isteri Sham Kamikaze. Apa pula reaksi  dari Sham.?Sama-sama kita tunggu dan lihat.


Beautifulnara


Jertih: Seorang bayi lelaki berusia lapan bulan maut akibat tertelan skru berukuran dua sentimeter dalam kejadian di Felda Selasih, dekat sini, petang semalam.
Ketua Polis Daerah Besut, Supritenden Kamaruddin Mohd Zakaria berkata, mangsa, Muhammad Adam Nazmi Yusmadi dikatakan termuntah beberapa kali dan dibawa ibu, datuk dan neneknya ke Hospital Dungun. 
"Mangsa bagaimanapun meninggal dunia sebelum sempat tiba di Hospital Dungun," katanya. 

Beliau berkata, hasil pemeriksaan dilakukan terhadap mangsa oleh kakitangan Hospital Besut kemudiannya menjumpai sebatang skru terlekat di kerongkong bayi berkenaan.

“Skru itu berukuran dua sentimeter dengan diameter kepala setengah sentimeter. Ia disahkan Pegawai Perubatan Hospital Daerah Besut, Dr Nur afi’dah M Zulkepli memberitahu skru itu tersangkut di bahagian kerongkong yang menyekat pengaliran udara mangsa," katanya.




(kiriman, Zack)

Tersebutlah alkisah, Laki bini masing masing mempunyai ilmu hitam, sorang pawang mambang, sorang lagi bomoh jin!

Bila mereka bergaduh, terdengarlah perbualan yang mengerikan dari mereka.

"Kalau aku mati, aku akan menjadi hantu dan mengorek tanah kubur dan mencekik engkau," Marah Lakinya seorang pawang kepada bininya yang juga seorang bomoh!

“Koreklah kubur, aku tak takutpun” Jawab bininya dengan selamba.

Jiran yang mendengar pergaduhan mereka terkejut besar dengan ugutan si Laki terhadap bininya kerana diketahui sangat si laki mempunyai ilmu hitam yang sangat luar biasanya.

Beberapa hari berlalu. Lakinya ditemui mati akibat terkena santau bomoh kampung sebelah..

Walaupun benci, tetapi sebagai bini, tetap menguruskan pengebumian lakinya dengan baik.

Seminggu selepas itu, jiran tetangga amat kehairanan melihat binnya yang langsung tidak merasa takut dengan ugutan lakinya dahulu.

"Engkau tidak takut dengan sumpah laki kau dulu?" tanya jirannya.

"Apa nak takut, biarkan saja dia mengorek tanah. Sebab Aku dah tanam mayat dia terbalik!”


huhu..entry saja suka-suka...


Sekumpulan penyelidik terjumpa suatu kejadian mengerikan semasa kajian di Macedonia tahun lepas:ular itu mati dengan kepala lipan itu melekat daripada perut yang pecah itu.

A group of researchers stumbled upon a grisly scene during a field study in Macedonia last year: a dead nose-horned viper with a centipede's head sticking out of its ruptured abdomen.
After a post-mortem, the scientists think it's possible that the centipede quite literally eviscerated the snake from the inside out. 

"All of us were astonished, as nobody has ever seen something like this," Ljiljana Tomović, a herpetologist at the University of Belgrade, told Live Science in an email.


Gambar dikeluarkan oleh Pengawal Pantai Korea Selatan kelmarin, menunjukkan, kapten feri Sewol, Lee Jun-seok (dalam bulatan) meninggalkan para penumpang untuk menyelamatkan diri selepas feri dikemudikannya karam di perairan Pulau Jindo, selatan Korea Selatan, Rabu lalu. - AGENSI


MOKPO / Jindo, Korea Selatan 18 April - Pendakwa raya Korea Selatan mengemukakan permohonan kepada mahkamah untuk mendapatkan waran tangkap ke atas kapten feri Sewol dan dua anak kapalnya selepas feri itu karam dua hari lalu di sini.

Pengawai di Ibu Pejabat Pengawal Pantai Korea Selatan yang enggan dikenali berkata, siasatan bersama antara polis dan pendakwa raya mahu supaya waran tangkap dikeluarkan ke atas tiga individu itu.
'Permohonan untuk mendapatkan waran telah dibuat, namun dakwaan ke atas mereka masih belum ditentukan,' katanya kepada AFP.

Permohonan waran tangkap itu dibuat selepas siasatan awal mendapati kapten feri, Lee Joon-seok tidak memandu kapal tersebut malah tidak berada di dek ketika kejadian berlaku.
Para penyiasat hari ini menyatakan bahawa feri yang membawa 462 penumpang itu, kebanyakannya pelajar sekolah menengah, dikemudi oleh pegawai muda ketika kapal tersebut dalam perjalanan ke Pulau Jeju dari Incheon.

Seorang pegawai penyiasat, Park Jae-eok berkata, kapten itu, Joon-seok mungkin tidak berada di dek ketika kejadian.

Agensi berita Yonhap melaporkan, pegawai muda berumur 26 tahun itu hanya mempunyai pengalaman memandu kapal selama setahun dan bertugas di feri Sewol selama lima bulan.

Insiden tersebut berlaku ketika laut tenang dan penyiasat memberi fokus kepada peranan kapten berumur 69 tahun itu dan tindakan diambil oleh krew kapal ketika kejadian, memandangkan feri berkenaan tidak mempunyai rekod buruk.

Angka korban nahas yang berlaku tiga hari lalu itu meningkat kepada 28 orang dan 271 orang lagi masih hilang.

Pegawai Pengawal Pantai Korea Selatan berkata, siasatan memberi tumpuan kepada kemungkinan berlakunya kecuaian anak kapal, masalah dengan tempat simpanan kargo dan kerosakan struktur feri tersebut walaupun kapal itu lulus pemeriksaan keselamatan dan insurans.

Ibu bapa pelajar sekolah yang masih hilang menyalahkan kapten kapal berhubung tragedi itu selepas dia dan pegawai syarikat pengurusan feri meminta maaf di atas apa yang berlaku.

Saksi menyatakan bahawa kapten dan beberapa anak kapal meninggalkan kapal ketika anak kapal lain mengarahkan penumpang untuk terus berada di dalam feri ketika ia karam.

Joon-seok kini disoal siasat mengikut akta jenayah, satu prosedur standard di negara ini. - Reuter



Apa hukum sedekah Al fatihah kepada bukan islam yang mati kemalangan jalan raya? Jawapannya:

“Al fatihah adalah surah pertama dalam Al quran yang berbahasa arab dan mengandungi doa hidayat, dalam al fatihah juga ada doa agar tidak dijadikan golongan sesat, so jika kita faham Al fatihah di Qiaskan sebagai ‘doa hidayat’, maka hokum untuk orang kafir yang sudah mati menjadi tidak boleh didoakan hidayat sebab dah mati, jika masih hidup, boleh sahaja doakan hidayat untuk mereka, boleh rujuk kisah nabi Muhamad SAW dan bapa saudaranya yang mati tanpa hidayat.

Nak lebih jelas, rujuk larangan dalam Al quran: (google sendiri)

Jadi dalam kes mendiang yang kemalangan jalan raya ini, dah tentu tak boleh sedekahkan al fatihah, namun jika ada orang yang sedekahkan Al fatihah kepada beliau, mungkin orang itu pernah alami pengalaman menjadi saksi kemalangan jalan raya macam aku.

Kisah ni dah lama, berlaku di merchang Terengganu pada bulan mei, ketika aku sedang drive tiba tiba sebuah kereta iswara telah potong kereta aku di garisan bekembar, dan merempuh melanggar bas dari arah yang bertentangan. Kami pun sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, cari parking dan pergi tengok keadaan ehwal kemalangan tu dan aku rasa mungkin drebar kereta tu sudah jadi mayat kerana kereta tu terporosok ke bawah bas dan kaku tidak bergerak, manakala penumpang kereta itu masih bergerak-gerak dengan darah membanjiri wajahnya. Aku dan beberapa saksi ditempat kejadian cuba menolong tapi tak terdaya.., mereka tersepit antara enjin dan pintu kereta. Bomba pun belum sampai.

Melihat keadaan mereka yang macam sudah tiada harapan, tersepit dan bomba belum sampai, lalu aku mengajar mangsa mengucap kalimah syahadah…, Nampak macam kejam tindakan aku kerana ajar mengucap ni hanya untuk orang nazak, tapi mati itu datangnya secara tiba tiba, apa salahnya ajar mangsa mengucap daripada dia menjerit sakit sakit!

Kemudian ada saksi lain menyampuk..

“Oi, brother, tu orang cina tu, tak payahlah ajar mengucap”

Di pendekkan cerita, semakin ramai rakyat Malaysia yang prihatin datang menjengah untuk tengok-tengok apa yang patut untuk di ceritakan kepada sanak saudara kelak melalui FB atau whasaap, bila sudah makin ramai yang datang maka aku telah 'tertolak' ke belakang..

"Camne Bang?”

Tanya bini aku sambil melihat ambulance dan bomba yang baru tiba.

“waktu solat magrib dah nak masuk, kita serahkan pada yang pakar, kita pergi solat dahulu..”

Dalam kereta, aku mengeluh kerana orang ramai pakat ketawa bila aku ajar mangsa mengucap kerana mangsa berbangsa cina,.

Jawab bini aku: “takpelah cinapun bang., .masuk islam lagi bagus.., entah entah mualaf!,

Aku setuju.

Pendekkan cerita, kami sampai jua ke distinasi dengan selamat, alhamdulillah. Keesokkan harinya,  melalui berita terkini, berita kemalangan menkhabarkan bahawa memang mangsa nahas adalah orang cina dan salah seorang mati di tempat kejadian, semoga Allah ampunkan dosa kita semua. Hati hati pandu kereta, semua orang akan menjadi mayat, anda tidak mampu mengubahnya!

So jika kita sempat ajar mengucap kepada orang bukan islam sewaktu nazak, dan diapun ada ucap sama, maka bolehlah sedekah Al fatihah. Simple!


Sekian.


penulis:Hamka



BERMULA tahun 1967, setiap orang Chagos yang meninggalkan Pulau Diego Garcia untuk rawatan perubatan atau bercuti di Mauritius, tidak lagi dibenarkan pulang ke tanah air mereka.
Tanpa ditemani keluarga atau harta benda, penduduk asal pulau yang terletak di jantung Lautan Hindi itu terpaksa merempat di penempatan setinggan Mauritius. Sehingga tahun 1973, hampir 1,200 orang Chagos dipindah secara paksaan ke Mauritius dan Seychelles.
Keluarga Jeannette Alexis antara penduduk Diego Garcia terakhir dipindahkan. Imbas Alexis: "Ayah memberitahu bahawa kami mesti meninggalkan pulau ini (Diego Garcia) kerana orang Amerika akan berpindah masuk dan ia tidak lagi selamat untuk kami sekeluarga."
Sudahlah mereka dihalau, haiwan peliharaan mereka terutama anjing dibunuh tentera British menggunakan gas dan kemudiannya dibakar.
"Anda boleh bayangkan tekanan yang mereka letakkan ke atas kami. Saya menangis dan berpaut pada kaki ibu dan walaupun masih kecil ketika itu, saya sedar bahawa kami telah meninggalkan sesuatu yang berharga dan ia merupakan rumah kami," luah Alexis.
Marcel Moulinie, pengurus sebuah ladang kelapa di pulau berkeluasan 44 kilometer (km) persegi itu menceritakan, dia diarahkan kerajaan British untuk memindahkan semua penduduk keluar.
"Apabila tiba waktu berpindah, mereka tidak dibenarkan membawa apa-apa selain beg berisi baju. Kapal kargo pemindahan yang digunakan pula kecil dan mereka terpaksa berhimpit selama lima jam," dedah Moulinie.
Penduduk Diego Garcia memberitahu bahawa mereka meninggalkan syurga dan dicampak ke neraka apabila tiba di Pelabuhan Louis, Mauritius. Berbekalkan kepakaran menangkap ikan dan berkebun, tanpa kemahiran profesional, mereka berdepan kesulitan mengadaptasi kehidupan di bandar serba lengkap itu.
Tambah menyayat hati, selepas ditinggalkan tanpa wang, pekerjaan yang dijanjikan dan rumah baharu, orang Chagos terpaksa berdikari hidup dalam buangan di tanah asing.
Selepas tiga dekad, tiada siapa mengetahui kisah kesengsaraan orang Chagos sehingga seorang penduduk asalnya, Olivier Bancoult, presiden bagi Persatuan Pelarian Chagos mendakwa kerajaan Britain di mahkamah.
Amarah Bancoult tidak terbendung setiap kali mengenang penderitaan yang dilalui bangsanya. Tiga abang Bancoult mati sebagai pemabuk akibat berputus asa dengan kesempitan hidup kritikal manakala adik perempuannya membunuh diri kerana terlalu merindui Diego Garcia.
LAPANGAN terbang Diego Garcia memainkan peranan penting ketika serangan ke atas Iraq dan Afghanistan.


"Ia menyiat-nyiat perasaan saya dan sebab itu saya tidak akan berputus asa. Semua ini terjadi kerana AS dan British membuat hidup kami merana," luah Bancoult menerusi laporan rangkaian televisyen dan radio Amerika Syarikat (AS), CBS News pada Jun 2003.
Kelapa
Kontroversi membabitkan hak untuk pulang penduduk asal Diego Garcia dengan kerajaan Britain dan AS mendapat perhatian dunia. Namun ia tidak diperjuangkan secara besar-besaran ekoran bilangan kecil rakyatnya yang kini meningkat kepada 5,000 orang.
Mengupas punca perpindahan paksaan itu, penulis buku Island of Shame: The Secret History of The U.S. Military on Diego Garcia, David Vine seperti yang dipetik daripada Global Research pada tahun 2009 mendedahkan, orang Chagos dipindahkan kerana populasi mereka yang kecil dan bukan tergolong dalam orang kulit putih.
Pihak AS juga cuba menyebarkan cerita palsu dengan mengatakan orang Chagos hanyalah pekerja kontrak sementara yang mendiami Diego Garcia untuk jangka masa singkat. Sementelah, mereka telah hidup di pulau itu sejak Revolusi Amerika iaitu hampir 200 tahun.
Jelas Vine yang juga profesor antropologi di Universiti Amerika, Washington DC, orang Chagos diimport dari Afrika, India dan sekitar Kepulauan Melayu bagi bekerja di ladang kelapa dan kopra (kelapa kering) di pulau itu.
Nenek moyang
Diego Garcia yang merupakan salah satu daripada 52 pulau dalam Kepulauan Chagos pada asalnya bukanlah penempatan manusia. Ia ditemui pelayar Portugis, Vasco de Gama sekitar 1500-an tetapi tidak diiktiraf di dalam peta dunia.
Pada abad ke-18 (1700-1800), Perancis meletakkan Diego Garcia di bawah jajahan Mauritius. Hamba-hamba yang dibawa masuk ke pulau itu untuk sektor agrikultur kemudiannya menjadi majoriti penduduk dan merupakan nenek moyang keturunan Chagos hari ini.
PANGKALAN tentera bersama Amerika Syarikat dan Britain ini menjadi lokasi strategik bagi dua kuasa besar ini meluaskan dominasi di Asia Barat.


British kemudian menawan Mauritius ketika Perang Napolean dan mendapat milikan ke atas Diego Garcia menerusi Perjanjian Paris. Tidak lama kemudian, pada tahun 1883, sistem penghambaan dihapuskan dalam sistem empayar British membolehkan orang Chagos membina peradaban sendiri.
Sehingga tahun 1971, pendapatan utama penduduk pulau itu diperoleh hasil perdagangan minyak kelapa. Ia merupakan sektor perladangan yang menguntungkan kerana minyak kelapa itu dijadikan minyak mesin yang berkualiti dan digunakan dalam lampu-lampu di Eropah.
Setahun selepas penubuhan Jajahan Lautan Hindi British (BIOT) pada tahun 1965, satu perjanjian rasmi telah ditandatangani antara United Kingdom (UK) dan AS bagi menjadikan Diego Garcia sebagai pangkalan tentera bersama.
Bagi menguatkuasakan perjanjian itu, Britain memisahkan Kepulauan Chagos daripada jajahan Mauritius, biarpun tindakan mereka menyalahi undang-undang penyahjajahan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Berdasarkan perjanjian itu, Diego Garcia dipajak kepada AS sebagai pertukaran pemansuhan hutang membeli peralatan ketenteraan bernilai AS$14 juta (RM45 juta).
Laman web Infoplease menyatakan, Diego Garcia terletak di luar rangkaian siklon (angin puting beliung) menjadikan ia pangkalan tentera efektif ketika Perang Dingin dan bagi memerhati pergerakan Kesatuan Soviet. Fungsinya sebagai pangkalan hadapan juga diiktiraf ketika Perang Teluk 1991.
"Menerusi Diego Garcia, AS boleh meluaskan kuasanya di sepanjang Asia Barat, Afrika Timur, India, Australia dan Indonesia," jelas Vine yang menyatakan AS kini memiliki kira-kira 1,000 buah pangkalan termasuk 287 di Jerman, 130 di Jepun dan 57 di Itali.
Diego Garcia juga dilengkapi pesawat pengebom terbesar AS termasuk Air Force B-52, B-1B dan B-2. Buktinya pada 17 Disember 1998, hampir 100 peluru berpandu kruis jarak jauh dilancarkan ke Iraq di bawah Operasi Desert Fox.
Pada 7 Oktober 2001 pula, AS sekali lagi menggunakan Diego Garcia sebagai pelancar pesawat pengebom B-52 dan B-2 bagi menyerang Afghanistan. Biarpun terletak lebih 4,828km dari selatan Iraq, ia tidak mengundang sebarang masalah logistik kepada AS. Malah Tentera Udara AS pernah mendedahkan bahawa B-52 mereka boleh menjangkau jarak melebihi 14,162km.
Seperti yang dinyatakan pada laman web rasmi Fasiliti Sokongan Tentera Laut Diego Garcia, kedudukan terpencil pulau itu membolehkan ia menjadi hab kunci bagi mengesan satelit dan bertindak sebagai salah satu daripada lima stesen pengawasan Penentu Kedudukan Global (GPS). Ia turut dilengkapi sistem Pengawasan Angkasa Optikal Elektro Darat bagi mengesan objek di ruang udara.
PENDUDUK asal pulau ini menjalani kehidupan berasaskan sistem sara hidup menerusi pertanian dan perikanan.


Dokumen rahsia
Berbalik kepada tuntutan hak kembali ke Diego Garcia oleh orang Chagos, pada tahun 2000, Bancoult bersama peguamnya, Richard Gifford berjaya menemui dokumen-dokumen rahsia yang telah diubah status berhubung penjelasan perjanjian antara AS dan Britain berkenaan pembinaan pangkalan tentera Diego Garcia.
Pendedahan daripada pihak Bancoult membawa kejayaan bermakna. Mahkamah Tinggi Britain memutuskan bahawa memindahkan penduduk asal Diego Garcia sebagai satu kegiatan haram.
"Orang Chagos tidak pernah menolak pangkalan AS di Diego Garcia tetapi mereka berkecil hati kerana dinafikan peluang pekerjaan di sana," ujar Gifford.
Bagi mengekang kemaraan orang Chagos, kerajaan Britain mengeluarkan Titah Berkenan pada tahun 2004 bagi mengharamkan penduduk asal untuk kembali. Prerogatif diraja tradisional itu membolehkan Britain menolak keputusan Mahkamah Tinggi pada tahun 2000.
Namun pada Mei 2006, Mahkamah Tinggi di London memutuskan bahawa orang Chagos mungkin boleh pulang ke pulau lain di dalam Kepulauan Chagos dan menyifatkan tindakan kerajaan Britain sebagai menyalahi undang-undang dan melanggar standard moral.
Menurut laporan Huffington Post, meskipun tiga mahkamah rendah di Britain berpihak kepada orang Chagos, keputusan Mahkamah Tinggi dengan margin 3-2 berpihak kepada kerajaan Britain meranapkan impian penduduk asal Diego Garcia. Tahun lalu, Mahkamah Hak Kemanusiaan Eropah juga menolak rayuan akhir orang Chagos.
"Ia adalah pangkalan penting, saya setuju tetapi pada masa yang sama, mereka perlu sedar bahawa manusia juga penting," luah Alexis.


Menurut laporan, kereta jenis Toyota Alphard yang mereka berlanggar dengan sebuah lori. Rakaman foto di tempat kejadian menunjukkan kenderaan berwarna putih itu rosak teruk.
Beliau berkata lori lima tan yang membawa muatan simen, besi dan mozek itu dipercayai bergerak perlahan di sebelah kiri laluan ke utara itu memandangkan ia membawa muatan berat dan tempat kejadian juga merupakan kawasan laluan berbukit.
Ng berkata kesemua mangsa dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh.
Operasi menyelamat kesemua mangsa dalam kemalangan itu dibantu anggota Bomba dan Penyelamat di tempat kejadian, katanya.
Karpal pernah terlibat dalam satu kemalangan jalan raya pada 2005 yang menyebabkan beliau lumpuh dan sejak itu menggunakan kerusi roda.

Seperti yang kita tahu Karpal adalah seorang yang amat lantang bersuara

Untuk baca paparan entry selanjutnya..klik pautan dibawah
http://cheakak.blogspot.com/2014/04/apakah-hikmah-disebalik-kematian-karpal.html


Sham Kamikaze hari ini tampil menerusi laman Facebooknya untuk menjawab pertuduhan tersebut. Namun menerusi kenyataan yang diberikan, Sham tidak menafikan atau mengiyakan tuduhan bekas isterinya itu.
sham kamikaze
Tulis Sham Kamikaze:-
Assalamu’alaikum wbt.
Apa yang berlaku di antara saya dan bekas isteri saya sudah menjadi sejarah hidup saya. Dan jika pihak beliau masih tidak berpuas hati, maka itu adalah hak beliau untuk menuduh saya dengan pelbagai cerita bagi meraih simpati orang ramai untuk kepentingan peribadi.
Adapun perceraian telah difailkan di mahkamah 2 tahun yang lalu dan saya tidak nampak apa jua alasan untuk menjaja kisah rumahtangga, apatah lagi jika kenyataan media tersebut bermotifkan dendam dan memalukan saya di khalayak ramai. Sebagaimana diketahui umum, saya tidak pernah walau sekalipun membuat apa-apa kenyataan berhubung beliau, apatah lagi mengaitkan beliau dalam apa jua keadaan sebagaimana didakwa.
Saya tidak perlu untuk menjawab kepada sesiapa pun tentang perkara ini kerana saya dan beliau tidak mempunyai apa-apa ikatan lagi.
Saya doakan agar beliau terus tabah mengharungi hidup beliau dengan segala cara untuk bahagia Insya Allah.
Barakallahu fikum.
sham kamikaze
Langkah berdiam diri ini diambil oleh Sham untuk tidak mengeruhkan lagi keadaan. Benar atau tidak tuduhan bekas isterinya, hanya Sham sahaja yang tahu. Ingatlah keikhlasan dalam beribadah amat penting. Jangan buat kerana mengharapkan pujaan dan redha orang lain. Buatlah kerana Allah.

.



KUALA LUMPUR: “Karpal! Karpal! Karpal!”

Biarpun lautan manusia melaung-laungkan nama tokoh yang meninggal dunia itu, keluarga mendiang terus berdoa di krematorium Batu Gantung. Ini adalah selamat jalan yang terakhir, penghujung perjalanan ikon Malaysia yang dihormati.

Seorang lelaki berhenti sejenak melihat suasana di sekitar krematorium itu sebelum berjalan tergesa-gesa menyambung kerjanya pada petang Ahad yang terik itu.

Hanya beberapa ketika sebelumnya, lelaki itu, Ang Leik Hong menyempurnakan tugas pentingnya: dialah orangnya yang bertanggungjawab menyempurnakan pembakaran mayat mendiang Karpal Singh.

"Adakah saya kenal dia? Sudah tentu saya kenal. Dia orang yang sangat baik. Sangat tegas. Dia menjaga keadilan," kata lelaki itu.

Ang agak pemalu dan wajahnya nampak muda remaja. Umurnya 33 tahun. Dia memakai kemeja T dengankolar warna biru muda yang merupakan seragam tempat kerjanya.

Dia terus bercerita sambil berjalan. Peluh nampak memercik pada mukanya tatkala dia mengangkat beberapa beg plastik hitam yang mengandungi peralatan penting untuk satu lagi upacara pembakaran mayat. "Maaf, saya tidak dapat nak bercakap lama. Ada keluarga lain yang perlu saya uruskan," katanya.

Tetapi dia terus bercerita tentang pekerjaan yang telah dia lakukan sejak tiga tahun lalu betapa hanya ada empat orang saja di pusat pembakaran itu yang dianggap 'layak' untuk mengendalikan mesin pembakar mayat.

Petugas mesin itu perlu memastikan suhu ditetapkan dengan tepat dan semua telah teratur sebelum keranda ditolak masuk ke dalam mesin itu. Pembakaran mayat biasanya mengambil masa dua hingga tiga jam untuk sempurna.

“Kita perlu tahu suhu yang diperlukan. Kita tekan butang mesin, masukkan kata kunci dan pembakaran pun bermula," katanya yang sebelum ini bekerja sebagai juruteknik percetakan. Katanya lagi, seseorang perlu menjalani latihan selama tiga bulan dan hanya sekiranya seseorang itu dirasakan 'okay' barulah dia dibenarkan untuk mengendalikan pembakaran mayat.

Ang bercerita bagaimana bukan sepatutnya dia yang mengendalikan pembakaran mayat mendiang Karpal.  Petugas yang sepatutnya yang beliau anggap sebagai 'sifu' jatuh sakit dan tugas itu diserahkan kepadanya dan dia menerimanya dengan bangga.

"Dia menghabiskan hayatnya berkhidmat kepada rakyat. Saya bangga melakukan tugas ini dengan sedikit kekuatan yang ada untuk berkhidmat kepada orang sepertinya.

"Dia cukup berjaya. Sayang, dia sudah tiada," kata Ang. Dia mengaku dia sudah mengendalikan pembakaran banyak mayat bergelar Datuk dan merupakan CEO tetapi "tidak ada yang sehebat Karpal".

Rakan Ang, yang hanya mahu dikenali sebagai Lim, mengaku pusat pembakaran mayat itu tidak pernah menyaksikan pengebumian yang sebesar itu: dengan banyaknya kalungan bunga dan hadirin yang ramai. Katanya, ia lebih besar berbanding upacara ke atas seorang lagi pemimpin utama Pulau Pinang, mendiang Tun Dr. Lim Chong Eu.

"Saya tidak pernah berjumpa dengannya (Karpal) tetapi saya kenal dia. Dia berjuang untuk orang kecil, berjuang untuk keadilan. Semua orang tahu. Dia hero Malaysia," kata Lim, yang bertugas di kaunter pendaftaran.

"Saya dapat rasakan kesedihan. Orang bersedih," katanya.

Ditanya kenapa dia berkata begitu, dia menjawab: "Tentulah sedih. Kita tidak tahu apakah akan ada lagi orang sepertinya. Susah."

"Saya harap dia dilahirkan semula," katanya.

Lim mengaku hanya mengenali Karpal daripada cerita-cerita yang didengarnya biarpun dia tinggal di Jelutong dan Gelugor — kawasan yang diwakili oleh Karpal sebagai wakil rakyat. Menurut Lim, mendiang seorang yang sangat bijaksana.

"Makcik saya pernah bercerita tentangnya. Katanya, dia pernah berkata 'tak ada duit, tak boleh bincang' kepada mereka yang mahukan nasihat percuma mengenai undang-undang. Betul. Tetapi jangan salah anggap. Ada makna daripada kata-katanya itu. Dia peguam bicara. Dia tahu apa yang dia buat. Saya percaya dia seorang yang boleh berterus-terang," kata Lim.

"Saya pernah melihatnya dari jauh, hanya sekali. Dia melambaikan tangan. Inilah kali pertama saya melihatnya dengan dekat, di rumah bakar mayat ini. Tetapi dia sudah tiada," tambahnya.

Karpal sepatutnya menyambut hari jadi yang ke 74 pada 28 Jun ini.

Mendiang dan pembantu peribadinya, Michael Cornelius Selvam Vellu, 39, terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya pada awal pagi Khamis lepas.

Hari ini, ahli keluarganya mengambil abu mayat mendiang untuk ditaburkan di laut.




Memang sedikit terkejut bila membaca apa yang dibongkar oleh bekas isteri Sham Kamikaze...

Bab yang paling menarik didedahkan oleh bekas isteri beliau ialah..
Kami bergaduh lagi gara-gara perempuan. Hancur hati saya dan saya balik ke kampun. Saya pulang semula ke Kuala Lumpur selepas 2 minggu dan terkejut melihat dirinya berjubah serta berkopiah. Tetapi saya tidak rasa apa-apa.
Apabila orang memuji konon dia dia sudah berhijrah, dia rasa dirinya mulia. Sham jadi lupa diri apabila orang sekeliling mengagungkan dirinya. Dia bangga apabila disanjung, tetapi sebenarnya dia belum berubah sepenuhnya. Saya menegur sikap hipokritnya itu dan kami bergaduh lagi. Selepas pulang umrah, saya sudah berubah dan berhijrah lebih awal daripadanya.
Bayangkan sebelum subuh, jam sudah berbunyi dan dia bangun tidur lalu terus menghadap komputer. Ayatnya di komputer “jom solat” tetapi sebenarnya dia tidak bersolat dan tidur semula. Ia berlaku banyak kali dan saya muka dengan perkataan “jom solatnya” itu.
                                         sham kamikaze
Wow. Tak sangka bukan? Kalau anda sering mengikuti akaun sosial Sham Kamikaze, memang Sham sering mengajak pengikutnya ke arah kebaikan. Selalu orang solat berjemaah dan sebagainya. Namun kalau mengikutkan apa yang dikatakan oleh bekas isterinya, itu hanyalah omong kosong. Malah Farazila telah membuat laporan polis untuk langkah keselamatan terhadap gambar dan rakan video yang dilakukan oleh bekas suaminya itu. Tambah Farazila lagi:-
Siang malam dia kerap menghadap komputer. Itu saya boleh tahan lagi, tetapi apabila dia memuat naik gambar berlaga pipi dengan wanita lain dalam FB, apa perasaan saya? Apabila orang bertanya, saya tiada jawapan. Malu pun ada! Apabila bergaduh, dia mula tidak balik rumah berhari-hari. Kadang-kadang balik rumah hanya salin baju sahaja.
Dalam satu insiden saya tidak akan lupa sampai mati, dia pernah tinggalkan saya di tepi lebih raya ketika pulang ke kampung di Batu Pahat kerana bergaduh pasal FB. Dia libas tangan dan cincin dipakainya terkena mata saya. Sampai kini dalam mata saya kelihatan berdarah. Mujur saya ada telefon bibit. Dengan mata berair kena libas dan hujan pula, saya terpaksa berteduh bawah terowong.
Saya hubungi ibu untuk beritahu apa yang berlaku. Ibu pulang menghubungi Sham, suruh dia ambil saya di tepi lebuh raya. Bayangkan dari waktu Asar saya ditinggalkan, dia hanya datang ambil saya dalam jam 10 malam. Saya sembunyi dalam terowong yang sekelilingnya penuh dengan jarum penagih dadah. Saya memang takut kerana tempat itu sunyi tetapi saya tiada pilihan dan berserah kepada Allah.
Saya pujuk hati mungkin saya bersalah dan mencari Sham di Studio, tetapi tidak nampak keretanya. Esoknya saya cari lagi di studio dan berjumpa seorang kakitangannya. Selepas mengetahui Sham ada di ruang atas studio, saya sediakan minuman untuknya dan ketika mahu menghantarnyaa, kakitangan berkenaan seakan menghalang saya. Kebetulan Sham mahu turun ke bawah dan dia yang terkejut melihat saya, lari lintang pukang naik atas semula.
Seminggu selepas itu, kakitangan itu berterus terang kepada saya memakluman ada seorang wanita ketika itu bersama Sham. Wanita itu didakwa masih bersuami dan mempunyai dua anak. Kami bergaduh besar dan saya terus balik ke kampung. Dia cerita kepada orang saya ingkar dan keluar rumah tanpa izizn. Seingat saya, jika keluar rumahpun hanya ke rumah mentua ata balik kampung saja.
Ini adalah satu pendedahan yang amat mengejutkan. Tak sangka sungguh. Terkejut sangat-sangat dibuatnya. Kesian pun ada jugak dekat bekas isteri Sham Kamikaze. Apa pula reaksi  dari Sham.?Sama-sama kita tunggu dan lihat.


Beautifulnara


Jertih: Seorang bayi lelaki berusia lapan bulan maut akibat tertelan skru berukuran dua sentimeter dalam kejadian di Felda Selasih, dekat sini, petang semalam.
Ketua Polis Daerah Besut, Supritenden Kamaruddin Mohd Zakaria berkata, mangsa, Muhammad Adam Nazmi Yusmadi dikatakan termuntah beberapa kali dan dibawa ibu, datuk dan neneknya ke Hospital Dungun. 
"Mangsa bagaimanapun meninggal dunia sebelum sempat tiba di Hospital Dungun," katanya. 

Beliau berkata, hasil pemeriksaan dilakukan terhadap mangsa oleh kakitangan Hospital Besut kemudiannya menjumpai sebatang skru terlekat di kerongkong bayi berkenaan.

“Skru itu berukuran dua sentimeter dengan diameter kepala setengah sentimeter. Ia disahkan Pegawai Perubatan Hospital Daerah Besut, Dr Nur afi’dah M Zulkepli memberitahu skru itu tersangkut di bahagian kerongkong yang menyekat pengaliran udara mangsa," katanya.




(kiriman, Zack)

Tersebutlah alkisah, Laki bini masing masing mempunyai ilmu hitam, sorang pawang mambang, sorang lagi bomoh jin!

Bila mereka bergaduh, terdengarlah perbualan yang mengerikan dari mereka.

"Kalau aku mati, aku akan menjadi hantu dan mengorek tanah kubur dan mencekik engkau," Marah Lakinya seorang pawang kepada bininya yang juga seorang bomoh!

“Koreklah kubur, aku tak takutpun” Jawab bininya dengan selamba.

Jiran yang mendengar pergaduhan mereka terkejut besar dengan ugutan si Laki terhadap bininya kerana diketahui sangat si laki mempunyai ilmu hitam yang sangat luar biasanya.

Beberapa hari berlalu. Lakinya ditemui mati akibat terkena santau bomoh kampung sebelah..

Walaupun benci, tetapi sebagai bini, tetap menguruskan pengebumian lakinya dengan baik.

Seminggu selepas itu, jiran tetangga amat kehairanan melihat binnya yang langsung tidak merasa takut dengan ugutan lakinya dahulu.

"Engkau tidak takut dengan sumpah laki kau dulu?" tanya jirannya.

"Apa nak takut, biarkan saja dia mengorek tanah. Sebab Aku dah tanam mayat dia terbalik!”


huhu..entry saja suka-suka...


Sekumpulan penyelidik terjumpa suatu kejadian mengerikan semasa kajian di Macedonia tahun lepas:ular itu mati dengan kepala lipan itu melekat daripada perut yang pecah itu.

A group of researchers stumbled upon a grisly scene during a field study in Macedonia last year: a dead nose-horned viper with a centipede's head sticking out of its ruptured abdomen.
After a post-mortem, the scientists think it's possible that the centipede quite literally eviscerated the snake from the inside out. 

"All of us were astonished, as nobody has ever seen something like this," Ljiljana Tomović, a herpetologist at the University of Belgrade, told Live Science in an email.


Gambar dikeluarkan oleh Pengawal Pantai Korea Selatan kelmarin, menunjukkan, kapten feri Sewol, Lee Jun-seok (dalam bulatan) meninggalkan para penumpang untuk menyelamatkan diri selepas feri dikemudikannya karam di perairan Pulau Jindo, selatan Korea Selatan, Rabu lalu. - AGENSI


MOKPO / Jindo, Korea Selatan 18 April - Pendakwa raya Korea Selatan mengemukakan permohonan kepada mahkamah untuk mendapatkan waran tangkap ke atas kapten feri Sewol dan dua anak kapalnya selepas feri itu karam dua hari lalu di sini.

Pengawai di Ibu Pejabat Pengawal Pantai Korea Selatan yang enggan dikenali berkata, siasatan bersama antara polis dan pendakwa raya mahu supaya waran tangkap dikeluarkan ke atas tiga individu itu.
'Permohonan untuk mendapatkan waran telah dibuat, namun dakwaan ke atas mereka masih belum ditentukan,' katanya kepada AFP.

Permohonan waran tangkap itu dibuat selepas siasatan awal mendapati kapten feri, Lee Joon-seok tidak memandu kapal tersebut malah tidak berada di dek ketika kejadian berlaku.
Para penyiasat hari ini menyatakan bahawa feri yang membawa 462 penumpang itu, kebanyakannya pelajar sekolah menengah, dikemudi oleh pegawai muda ketika kapal tersebut dalam perjalanan ke Pulau Jeju dari Incheon.

Seorang pegawai penyiasat, Park Jae-eok berkata, kapten itu, Joon-seok mungkin tidak berada di dek ketika kejadian.

Agensi berita Yonhap melaporkan, pegawai muda berumur 26 tahun itu hanya mempunyai pengalaman memandu kapal selama setahun dan bertugas di feri Sewol selama lima bulan.

Insiden tersebut berlaku ketika laut tenang dan penyiasat memberi fokus kepada peranan kapten berumur 69 tahun itu dan tindakan diambil oleh krew kapal ketika kejadian, memandangkan feri berkenaan tidak mempunyai rekod buruk.

Angka korban nahas yang berlaku tiga hari lalu itu meningkat kepada 28 orang dan 271 orang lagi masih hilang.

Pegawai Pengawal Pantai Korea Selatan berkata, siasatan memberi tumpuan kepada kemungkinan berlakunya kecuaian anak kapal, masalah dengan tempat simpanan kargo dan kerosakan struktur feri tersebut walaupun kapal itu lulus pemeriksaan keselamatan dan insurans.

Ibu bapa pelajar sekolah yang masih hilang menyalahkan kapten kapal berhubung tragedi itu selepas dia dan pegawai syarikat pengurusan feri meminta maaf di atas apa yang berlaku.

Saksi menyatakan bahawa kapten dan beberapa anak kapal meninggalkan kapal ketika anak kapal lain mengarahkan penumpang untuk terus berada di dalam feri ketika ia karam.

Joon-seok kini disoal siasat mengikut akta jenayah, satu prosedur standard di negara ini. - Reuter



Apa hukum sedekah Al fatihah kepada bukan islam yang mati kemalangan jalan raya? Jawapannya:

“Al fatihah adalah surah pertama dalam Al quran yang berbahasa arab dan mengandungi doa hidayat, dalam al fatihah juga ada doa agar tidak dijadikan golongan sesat, so jika kita faham Al fatihah di Qiaskan sebagai ‘doa hidayat’, maka hokum untuk orang kafir yang sudah mati menjadi tidak boleh didoakan hidayat sebab dah mati, jika masih hidup, boleh sahaja doakan hidayat untuk mereka, boleh rujuk kisah nabi Muhamad SAW dan bapa saudaranya yang mati tanpa hidayat.

Nak lebih jelas, rujuk larangan dalam Al quran: (google sendiri)

Jadi dalam kes mendiang yang kemalangan jalan raya ini, dah tentu tak boleh sedekahkan al fatihah, namun jika ada orang yang sedekahkan Al fatihah kepada beliau, mungkin orang itu pernah alami pengalaman menjadi saksi kemalangan jalan raya macam aku.

Kisah ni dah lama, berlaku di merchang Terengganu pada bulan mei, ketika aku sedang drive tiba tiba sebuah kereta iswara telah potong kereta aku di garisan bekembar, dan merempuh melanggar bas dari arah yang bertentangan. Kami pun sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, cari parking dan pergi tengok keadaan ehwal kemalangan tu dan aku rasa mungkin drebar kereta tu sudah jadi mayat kerana kereta tu terporosok ke bawah bas dan kaku tidak bergerak, manakala penumpang kereta itu masih bergerak-gerak dengan darah membanjiri wajahnya. Aku dan beberapa saksi ditempat kejadian cuba menolong tapi tak terdaya.., mereka tersepit antara enjin dan pintu kereta. Bomba pun belum sampai.

Melihat keadaan mereka yang macam sudah tiada harapan, tersepit dan bomba belum sampai, lalu aku mengajar mangsa mengucap kalimah syahadah…, Nampak macam kejam tindakan aku kerana ajar mengucap ni hanya untuk orang nazak, tapi mati itu datangnya secara tiba tiba, apa salahnya ajar mangsa mengucap daripada dia menjerit sakit sakit!

Kemudian ada saksi lain menyampuk..

“Oi, brother, tu orang cina tu, tak payahlah ajar mengucap”

Di pendekkan cerita, semakin ramai rakyat Malaysia yang prihatin datang menjengah untuk tengok-tengok apa yang patut untuk di ceritakan kepada sanak saudara kelak melalui FB atau whasaap, bila sudah makin ramai yang datang maka aku telah 'tertolak' ke belakang..

"Camne Bang?”

Tanya bini aku sambil melihat ambulance dan bomba yang baru tiba.

“waktu solat magrib dah nak masuk, kita serahkan pada yang pakar, kita pergi solat dahulu..”

Dalam kereta, aku mengeluh kerana orang ramai pakat ketawa bila aku ajar mangsa mengucap kerana mangsa berbangsa cina,.

Jawab bini aku: “takpelah cinapun bang., .masuk islam lagi bagus.., entah entah mualaf!,

Aku setuju.

Pendekkan cerita, kami sampai jua ke distinasi dengan selamat, alhamdulillah. Keesokkan harinya,  melalui berita terkini, berita kemalangan menkhabarkan bahawa memang mangsa nahas adalah orang cina dan salah seorang mati di tempat kejadian, semoga Allah ampunkan dosa kita semua. Hati hati pandu kereta, semua orang akan menjadi mayat, anda tidak mampu mengubahnya!

So jika kita sempat ajar mengucap kepada orang bukan islam sewaktu nazak, dan diapun ada ucap sama, maka bolehlah sedekah Al fatihah. Simple!


Sekian.


penulis:Hamka



BERMULA tahun 1967, setiap orang Chagos yang meninggalkan Pulau Diego Garcia untuk rawatan perubatan atau bercuti di Mauritius, tidak lagi dibenarkan pulang ke tanah air mereka.
Tanpa ditemani keluarga atau harta benda, penduduk asal pulau yang terletak di jantung Lautan Hindi itu terpaksa merempat di penempatan setinggan Mauritius. Sehingga tahun 1973, hampir 1,200 orang Chagos dipindah secara paksaan ke Mauritius dan Seychelles.
Keluarga Jeannette Alexis antara penduduk Diego Garcia terakhir dipindahkan. Imbas Alexis: "Ayah memberitahu bahawa kami mesti meninggalkan pulau ini (Diego Garcia) kerana orang Amerika akan berpindah masuk dan ia tidak lagi selamat untuk kami sekeluarga."
Sudahlah mereka dihalau, haiwan peliharaan mereka terutama anjing dibunuh tentera British menggunakan gas dan kemudiannya dibakar.
"Anda boleh bayangkan tekanan yang mereka letakkan ke atas kami. Saya menangis dan berpaut pada kaki ibu dan walaupun masih kecil ketika itu, saya sedar bahawa kami telah meninggalkan sesuatu yang berharga dan ia merupakan rumah kami," luah Alexis.
Marcel Moulinie, pengurus sebuah ladang kelapa di pulau berkeluasan 44 kilometer (km) persegi itu menceritakan, dia diarahkan kerajaan British untuk memindahkan semua penduduk keluar.
"Apabila tiba waktu berpindah, mereka tidak dibenarkan membawa apa-apa selain beg berisi baju. Kapal kargo pemindahan yang digunakan pula kecil dan mereka terpaksa berhimpit selama lima jam," dedah Moulinie.
Penduduk Diego Garcia memberitahu bahawa mereka meninggalkan syurga dan dicampak ke neraka apabila tiba di Pelabuhan Louis, Mauritius. Berbekalkan kepakaran menangkap ikan dan berkebun, tanpa kemahiran profesional, mereka berdepan kesulitan mengadaptasi kehidupan di bandar serba lengkap itu.
Tambah menyayat hati, selepas ditinggalkan tanpa wang, pekerjaan yang dijanjikan dan rumah baharu, orang Chagos terpaksa berdikari hidup dalam buangan di tanah asing.
Selepas tiga dekad, tiada siapa mengetahui kisah kesengsaraan orang Chagos sehingga seorang penduduk asalnya, Olivier Bancoult, presiden bagi Persatuan Pelarian Chagos mendakwa kerajaan Britain di mahkamah.
Amarah Bancoult tidak terbendung setiap kali mengenang penderitaan yang dilalui bangsanya. Tiga abang Bancoult mati sebagai pemabuk akibat berputus asa dengan kesempitan hidup kritikal manakala adik perempuannya membunuh diri kerana terlalu merindui Diego Garcia.
LAPANGAN terbang Diego Garcia memainkan peranan penting ketika serangan ke atas Iraq dan Afghanistan.


"Ia menyiat-nyiat perasaan saya dan sebab itu saya tidak akan berputus asa. Semua ini terjadi kerana AS dan British membuat hidup kami merana," luah Bancoult menerusi laporan rangkaian televisyen dan radio Amerika Syarikat (AS), CBS News pada Jun 2003.
Kelapa
Kontroversi membabitkan hak untuk pulang penduduk asal Diego Garcia dengan kerajaan Britain dan AS mendapat perhatian dunia. Namun ia tidak diperjuangkan secara besar-besaran ekoran bilangan kecil rakyatnya yang kini meningkat kepada 5,000 orang.
Mengupas punca perpindahan paksaan itu, penulis buku Island of Shame: The Secret History of The U.S. Military on Diego Garcia, David Vine seperti yang dipetik daripada Global Research pada tahun 2009 mendedahkan, orang Chagos dipindahkan kerana populasi mereka yang kecil dan bukan tergolong dalam orang kulit putih.
Pihak AS juga cuba menyebarkan cerita palsu dengan mengatakan orang Chagos hanyalah pekerja kontrak sementara yang mendiami Diego Garcia untuk jangka masa singkat. Sementelah, mereka telah hidup di pulau itu sejak Revolusi Amerika iaitu hampir 200 tahun.
Jelas Vine yang juga profesor antropologi di Universiti Amerika, Washington DC, orang Chagos diimport dari Afrika, India dan sekitar Kepulauan Melayu bagi bekerja di ladang kelapa dan kopra (kelapa kering) di pulau itu.
Nenek moyang
Diego Garcia yang merupakan salah satu daripada 52 pulau dalam Kepulauan Chagos pada asalnya bukanlah penempatan manusia. Ia ditemui pelayar Portugis, Vasco de Gama sekitar 1500-an tetapi tidak diiktiraf di dalam peta dunia.
Pada abad ke-18 (1700-1800), Perancis meletakkan Diego Garcia di bawah jajahan Mauritius. Hamba-hamba yang dibawa masuk ke pulau itu untuk sektor agrikultur kemudiannya menjadi majoriti penduduk dan merupakan nenek moyang keturunan Chagos hari ini.
PANGKALAN tentera bersama Amerika Syarikat dan Britain ini menjadi lokasi strategik bagi dua kuasa besar ini meluaskan dominasi di Asia Barat.


British kemudian menawan Mauritius ketika Perang Napolean dan mendapat milikan ke atas Diego Garcia menerusi Perjanjian Paris. Tidak lama kemudian, pada tahun 1883, sistem penghambaan dihapuskan dalam sistem empayar British membolehkan orang Chagos membina peradaban sendiri.
Sehingga tahun 1971, pendapatan utama penduduk pulau itu diperoleh hasil perdagangan minyak kelapa. Ia merupakan sektor perladangan yang menguntungkan kerana minyak kelapa itu dijadikan minyak mesin yang berkualiti dan digunakan dalam lampu-lampu di Eropah.
Setahun selepas penubuhan Jajahan Lautan Hindi British (BIOT) pada tahun 1965, satu perjanjian rasmi telah ditandatangani antara United Kingdom (UK) dan AS bagi menjadikan Diego Garcia sebagai pangkalan tentera bersama.
Bagi menguatkuasakan perjanjian itu, Britain memisahkan Kepulauan Chagos daripada jajahan Mauritius, biarpun tindakan mereka menyalahi undang-undang penyahjajahan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Berdasarkan perjanjian itu, Diego Garcia dipajak kepada AS sebagai pertukaran pemansuhan hutang membeli peralatan ketenteraan bernilai AS$14 juta (RM45 juta).
Laman web Infoplease menyatakan, Diego Garcia terletak di luar rangkaian siklon (angin puting beliung) menjadikan ia pangkalan tentera efektif ketika Perang Dingin dan bagi memerhati pergerakan Kesatuan Soviet. Fungsinya sebagai pangkalan hadapan juga diiktiraf ketika Perang Teluk 1991.
"Menerusi Diego Garcia, AS boleh meluaskan kuasanya di sepanjang Asia Barat, Afrika Timur, India, Australia dan Indonesia," jelas Vine yang menyatakan AS kini memiliki kira-kira 1,000 buah pangkalan termasuk 287 di Jerman, 130 di Jepun dan 57 di Itali.
Diego Garcia juga dilengkapi pesawat pengebom terbesar AS termasuk Air Force B-52, B-1B dan B-2. Buktinya pada 17 Disember 1998, hampir 100 peluru berpandu kruis jarak jauh dilancarkan ke Iraq di bawah Operasi Desert Fox.
Pada 7 Oktober 2001 pula, AS sekali lagi menggunakan Diego Garcia sebagai pelancar pesawat pengebom B-52 dan B-2 bagi menyerang Afghanistan. Biarpun terletak lebih 4,828km dari selatan Iraq, ia tidak mengundang sebarang masalah logistik kepada AS. Malah Tentera Udara AS pernah mendedahkan bahawa B-52 mereka boleh menjangkau jarak melebihi 14,162km.
Seperti yang dinyatakan pada laman web rasmi Fasiliti Sokongan Tentera Laut Diego Garcia, kedudukan terpencil pulau itu membolehkan ia menjadi hab kunci bagi mengesan satelit dan bertindak sebagai salah satu daripada lima stesen pengawasan Penentu Kedudukan Global (GPS). Ia turut dilengkapi sistem Pengawasan Angkasa Optikal Elektro Darat bagi mengesan objek di ruang udara.
PENDUDUK asal pulau ini menjalani kehidupan berasaskan sistem sara hidup menerusi pertanian dan perikanan.


Dokumen rahsia
Berbalik kepada tuntutan hak kembali ke Diego Garcia oleh orang Chagos, pada tahun 2000, Bancoult bersama peguamnya, Richard Gifford berjaya menemui dokumen-dokumen rahsia yang telah diubah status berhubung penjelasan perjanjian antara AS dan Britain berkenaan pembinaan pangkalan tentera Diego Garcia.
Pendedahan daripada pihak Bancoult membawa kejayaan bermakna. Mahkamah Tinggi Britain memutuskan bahawa memindahkan penduduk asal Diego Garcia sebagai satu kegiatan haram.
"Orang Chagos tidak pernah menolak pangkalan AS di Diego Garcia tetapi mereka berkecil hati kerana dinafikan peluang pekerjaan di sana," ujar Gifford.
Bagi mengekang kemaraan orang Chagos, kerajaan Britain mengeluarkan Titah Berkenan pada tahun 2004 bagi mengharamkan penduduk asal untuk kembali. Prerogatif diraja tradisional itu membolehkan Britain menolak keputusan Mahkamah Tinggi pada tahun 2000.
Namun pada Mei 2006, Mahkamah Tinggi di London memutuskan bahawa orang Chagos mungkin boleh pulang ke pulau lain di dalam Kepulauan Chagos dan menyifatkan tindakan kerajaan Britain sebagai menyalahi undang-undang dan melanggar standard moral.
Menurut laporan Huffington Post, meskipun tiga mahkamah rendah di Britain berpihak kepada orang Chagos, keputusan Mahkamah Tinggi dengan margin 3-2 berpihak kepada kerajaan Britain meranapkan impian penduduk asal Diego Garcia. Tahun lalu, Mahkamah Hak Kemanusiaan Eropah juga menolak rayuan akhir orang Chagos.
"Ia adalah pangkalan penting, saya setuju tetapi pada masa yang sama, mereka perlu sedar bahawa manusia juga penting," luah Alexis.


Menurut laporan, kereta jenis Toyota Alphard yang mereka berlanggar dengan sebuah lori. Rakaman foto di tempat kejadian menunjukkan kenderaan berwarna putih itu rosak teruk.
Beliau berkata lori lima tan yang membawa muatan simen, besi dan mozek itu dipercayai bergerak perlahan di sebelah kiri laluan ke utara itu memandangkan ia membawa muatan berat dan tempat kejadian juga merupakan kawasan laluan berbukit.
Ng berkata kesemua mangsa dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun di Ipoh.
Operasi menyelamat kesemua mangsa dalam kemalangan itu dibantu anggota Bomba dan Penyelamat di tempat kejadian, katanya.
Karpal pernah terlibat dalam satu kemalangan jalan raya pada 2005 yang menyebabkan beliau lumpuh dan sejak itu menggunakan kerusi roda.

Seperti yang kita tahu Karpal adalah seorang yang amat lantang bersuara

Untuk baca paparan entry selanjutnya..klik pautan dibawah
http://cheakak.blogspot.com/2014/04/apakah-hikmah-disebalik-kematian-karpal.html


 
תקנון האתר / site terms   |  |  אתר מאמרים חדש: triger |  אתר עצומות חדש: petitions